23948sdkhjf

Smart food – mat för framtiden

Målet för tyska yfood är att erbjuda snabba måltider som både är goda och tillgodoser hela näringsbehovet. 

Begreppet Smart food växer och har utvecklats till en stark trend inom livsmedelsindustrin. Innovativa lösningar i form av drycker, bars och olika sorters pulver representerar en helt ny inriktning när det gäller hur vi tillgodogör oss den näring och de vitaminer kroppen är i behov av även när tiden är knapp eller vi är på språng.

Ett företag som sedan starten 2017 vuxit kraftigt och byggt en ledande position på den europeiska marknaden är tyska yfood. Ben Kremer och Noel Bollmann såg behoven och skapade en verksamhet med målet att erbjuda snabba måltider i form av drycker, bars och näringspulver där hela näringsbehovet tillgodoses samtidigt som det ska vara gott. 

Måltider utvecklade med tanke på att vi människor behöver näringsriktig mat, inklusive vitaminer och mineraler, som stärker kroppen men inte alltid hinner eller kan laga den mat som svarar upp mot behoven. Mat för dagens aktiva människor skulle man kunna säga.

Högt proteininnehåll

Många produkter inom Smart food lovar högt proteininnehåll och det är strikt definierat att minst 20 procent av energiinnehållet då också ska komma från proteinet som är en grundläggande byggsten för kroppen. 

Dessutom lägger yfood stor vikt vid att produkterna ger kroppen nödvändiga aminosyror samtidigt som de ska vara lämpliga för alla olika magar. Det innebär att mjölkbaserade drycker och shakes är både laktos- och glutenfria då det är något som allt fler kräver idag.

Idag finns mängder av forskning och information att ta del av inom området Smart food. Böcker, tidningar och en uppsjö av artiklar, bloggar och annat på sociala medier bekräftar att intresset är stort och expanderar.

Att även efterfrågan växer lavinartat visas inte minst av den snabba tillväxt som food haft under de knappa fem år de varit verksamma. 125 miljoner måltider har de hittills sålt. De har vuxit till drygt 200 anställda med kontor i München, Amsterdam och London, har onlineförsäljning i ett 30-tal länder och fysiska återförsäljare i åtta europeiska länder. En framgångssaga som blir väldigt intressant att följa i framtiden. 

Siktar på dagligvaruhandeln

I Sverige finns yfoods produkter redan hos exempelvis Pressbyrån och 7-Eleven. Siktet är också inställt på att inom kort finnas i den etablerade dagligvaruhandeln.

Att Smart food är något vi kommer se mer av står också klart. Särskilt när vi behöver ett snabbare näringsintag men ändå inte vill ge avkall på att det vi får i oss också är näringsriktigt och ger kroppen vad den behöver.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047