23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Dagligvaruindex: E-handeln vänder neråt igen

E-handeln stod för 3 av 83 miljarder kronor av dagligvaruförsäljningen under tredje kvartalet. 

Försäljningen i e-handeln dyker igen och minskade i september med 2,5 procent. I stället stod försäljningen i fysisk butik för hela omsättningsökningen i dagligvaruhandeln.

Totalt ökade försäljningen i dagligvaruhandeln med 6,2 procent under september, jämfört med samma månad 2022. Allt enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Samtidigt ökade priserna för livsmedel och alkoholfria drycker, enligt SCB:s Konsumentprisindex, med 7,7 procent i september. Det innebär att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -1,5 procent. Tillväxten drivs alltså fortsatt av inflationen.

– Prisutvecklingstakten i dagligvaruhandeln var lägre i september än i augusti och trenden är fortsatt avmattande. Det är dock viktigt att komma ihåg att det är takten vi talar om, och inte prisnivån i sig. Konsumenternas sviktande köpkraft i kombination med omvärldsfaktorer är fortfarande en utmaning för dagligvaruhandeln, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.

Enligt Karin Brynell har utvecklingen inom e-handeln stabiliserats, med låga tillväxttal som följd. Kurvan vänder dock nedåt igen i september med en minskning på 2,5 procent. Rullande under en tolvmånadersperiod har e-handeln minskat med 6,7 procent.

Sämst går det även i september för click & collect (-4,8 procent), men nu minskar även hemleveranserna (-0,7 procent) igen efter fyra månader med positiv försäljningsutveckling.

Dagligvaruhandelns totala försäljningsutveckling under årets tredje kvartal uppgick till 6,2 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Den ökade med 6,5 procent i fysisk butik och minskade med 0,6 procent i e-handeln.

Omräknat i kronor såldes det under det tredje kvartalet 2023 dagligvaror för 80 miljarder kronor i fysisk butik och 3 miljarder i e-handeln.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094