23948sdkhjf

SCB: Emv ökade 22 gånger mer än ekologiskt

Att försäljningen av ekologiska livsmedel minskar samtidigt som livsmedelskedjornas egna märkesvaror ökar stort blir ännu tydligare i ett femårigt perspektiv, visar nya SCB-siffror.

Försäljningen av livsmedelskedjornas egna märkesvaror, ökade med närmare 8 procent förra året. Samtidigt minskade försäljningen av ekologiska livsmedel med -2,4 procent, med alkoholfria drycker inräknat -3,9 procent, enligt statistik från SCB.

I ett längre perspektiv blir trenden ännu tydligare. Mellan 2016 och 2022 ökade försäljningen av livsmedelskedjornas egna märkesvaror 22 gånger så mycket som försäljningen av ekologiska livsmedel, som tappar i samtliga varugrupper utom två – fisk och sockerbaserade varor.

Jämfört med 2016 var försäljningen av ekologiska livsmedel 2,1 procent större förra året. Samtidigt hade den totala försäljningen av livsmedel ökat med 29,6 procent – en ökning som alltså är 14 gånger större än försäljningsökningen för ekologiska livsmedel.

– Under samma period ökade försäljningen av livsmedelskedjornas egna märkesvaror med över 46 procent. Under 2022 sålde de egna varumärkena för 79,8 miljarder kronor, säger Mariah Nilsson, statistiker på SCB, i en kommentar.

Varugruppen där egna märkesvaror ökade mest mellan 2021 och 2022 var kaffe, te och choklad (+28,4 procent), följt av bröd och övriga spannmålsprodukter (+26,2). Motsvarande varugrupper för ekologiskt var -2,9 respektive 1,0 procent, enligt SCB:s siffror.

– Tittar vi tillbaka och jämför med 2016 har försäljningen av egna märkesvaror i varugruppen bröd och övriga spannmålsprodukter ökat med nästan 88 procent. Under samma period har försäljningen av ekologiska bröd och spannmålsprodukter minskat med 27 procent. Samtidigt har försäljningen av ekologisk fisk nästan fördubblats, fortsätter Mariah Nilsson.

Totalt sålde dagligvaruhandeln ekologiska livsmedel för 17,3 miljarder kronor i löpande priser under 2022. Det är 2,4 procent mindre än 2021, och 7,5 procent mindre än 2020.

Försäljningsutvecklingen för livsmedel totalt, ekologiska livsmedel (EKO) och egna märkesvaror (EMV)
Varugrupp Total 2016–2022 (%) EKO 2016–2022 (%)
Bröd och övriga spannmålsprodukter 43 -27
Kött 26 -19,1
Fisk 13,5 94,3
Mjölk, ost och ägg 26,1 -25,1
Oljor och fetter 49,3 4,1
Frukt 16,5 -6,6
Grönsaker 28,2 3,6
Socker, sylt, honung, choklad och konfektyr 39,7 85,8
Övriga livsmedel 23,6 5,5
Kaffe, te och choklad 51,6 12,2
Mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuicer 48,3 32,4
Livsmedel 29,6 2,1
Alkoholfria drycker 49,3 18,4
Källa: SCB

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109