23948sdkhjf

Lägre orderingång än väntat för Pricer

Högre omsättning, men lägre orderingång i tredje kvartalet för prismärkningsföretaget Pricer.

Pricers orderingång minskade med 4,2 procent under det tredje kvartalet och uppgick till 523 miljoner kronor, vilket var lägre än vad bolaget hade förväntat.

Det skriver Pricers vd Magnus Larsson i rapporten för det tredje kvartalet.

"Årets tredje kvartal visar en ökad omsättning, ökade marginaler och nya strategiska kontrakt som förväntas skapa god orderingång under många kvartal framöver, samtidigt som orderingången under kvartalet är lägre än förväntat. Det senare är relaterat till specifika affärer och inte en generell marknadstrend, där vi som tidigare kan konstatera att kundintresse och vilja att investera kvarstår på en hög nivå", skriver han.

Omsättningstillväxten under kvartalet låg på 8,1 procent. Frankrike gör ett starkt kvartal som inte enbart drivs av Carrefour utan även ett flertal andra kedjor inom dagligvaru- och bygghandel, skriver Magnus Larsson och lyfter också fram att Pricers leveranser till Östeuropa växer kraftigt.

"Både kvartalets omsättning och orderingång påverkas av projektförseningar hos två av bolagets större kunder där ingen av förseningarna har sin grund i förändrad budget eller förändrade investeringsplaner", skriver han.

Utöver det ser Pricer i Skandinavien att makroekonomisk osäkerhet påverkar investeringar i närtid.

Bruttomarginalen ökade till 18,1 procent tredje kvartalet, jämfört med andra kvartalets 16,6 procent. Förbättringen är ett resultat av minskade komponentkostnader och målmedvetet arbete för att förbättra bolagets marginaler genom bland annat prisförhandlingar med såväl leverantörer som kunder.

"Vi ser fortsatt förbättring av våra marginaler i närtid och på längre sikt, förbättringsarbete inom ett flertal olika områden pågår", skriver Magnus Larsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079