23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Eckerdal om smalare sortimenten: ”Varje förhandling ödesmättad”

Livsmedelsproducenterna får allt svårare att få igenom prishöjningar för att täcka sina högre kostnader, menar Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal.

I Matpriskollens senaste rapport skriver vd Ulf Mazur att det sker stora sortimentsförändringar där ”stora kända artiklar slängs ut från butikerna, då kedjorna vägrar acceptera önskade prisökningar”. Livsmedelsföretagens chefsekonom, Carl Eckerdal, har fått signaler på en liknande tendens.

– Anekdotiskt har vi hört många företag som nämner att deras kund i dagligvaruledet ser över sitt sortiment och att det smalnar av. Jag kan inte backa upp med siffror, utan det bygger på anekdotiska källor. Men det är hyfsat stora företag som delgett mig den här typen av kunskap.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|