23948sdkhjf

Högsta KF-chefen vill värna den sista butiken på orten och satsa på medlemmarna

I stället för att gå i pension valde Leif Linde att ta uppdraget som styrelseordförande i KF. Efter att ha byggt om hela strukturen vill han nu satsa på medlemmarna, fler Xtra-butiker och att Coop fortsätter att värna om den sista butiken på mindre orter.

Som arbetande styrelseordförande i Kooperativa Förbundet är Leif Linde det högsta hönset inom kooperationen. I en vanlig koncern skulle KF vara ”ägarbolaget”, men det är också genom KF som mycket av det unika medlemsinflytandet sker.

– Jag ska företräda medlemsperspektivet i allt det jag gör.

En viktig del i det är att se till att det finns butiker på så många orter som möjligt. Coop är just nu inne i en period av butiksnedläggningar och flera förenings-vd:ar har uttryckt att alla butiker måste vara lönsamma. Det finns enligt Leif Linde dock inte någon gemensam policy eller beslut i den frågan.

– Varje förening beslutar sin strategi, verksamhetsplanering och budget utifrån föreningens möjligheter, säger han.

Men det finns också ett närhetsperspektiv, och många föreningar fortsätter att driva olönsamma butiker, om de är ensamma på sin ort.

– Vi måste göra allt vi kan för att värna sista butiken på orten. Där har vi ett stort medlems- och samhällsansvar, säger Leif Linde.

Han tycker att samhället borde hjälpa till mer i de frågorna, och vänder sig till exempel mot investeringsstödet för glesbygdsbutiker.

– Det är fullkomligt baklänges gjort. Det passar handlare med egna företag och egna organisationsnummer. Vi kan ha flera butiker i samma förening som skulle behöva stödet, men kan bara få ett stöd som det är konstruerat. Här jobbar vi med opinionsbildning, för här kan samhället möta oss.

Leif Linde kom tillbaka till Coop 2020, efter en framgångsrik period som vd för Riksbyggen. Han har lång erfarenhet från både kooperationen, folkrörelseföretag och myndigheter, och skulle egentligen gå i pension, när han blev nominerad till ordförande i KF.


Funderade du över att ta ordförandeuppdraget?

– Ja, det gjorde jag. Jag hade ju också ett antal andra uppdrag som jag tyckte var väldigt spännande. Bland annat ordförande i KFO, som nu blivit Fremia. Motivet för mig att ta uppdraget var att få jobba med strukturen, och jag kände att det fanns en diskussion om strukturen inom kooperationen.

Redan 2010, när Leif Linde var förbundsdirektör för KF, gjorde han ett försök att förändra kooperationens snåriga struktur.

– Då var diskussionen snarare att bilda en ekonomisk förening i Sverige, med starka autonoma regioner men en balansräkning. Det flög inte, konstaterar Leif Linde.

I december 2021, när KF:s vd Marie Nygren bytte till Coop Sverige, tog han över den rollen också, och blev arbetande styrelseordförande.

– Det var tillfälligt. Det har det varit nu ett par år.

Och det lär fortsätta ytterligare något år. Flera föreningar har sagt sig vilja nominera Leif Linde för ytterligare en mandatperiod.

Den strukturförändring som Coop genomförde är nu avklarad, och fokuset flyttas mer över till det andra stora motivet för att ta jobbet.

– Att sätta ännu mer fokus på medlemmarna.


Innebär inte satsningen på medlemmar och pris att medlemsägandet och -demokratin kommer lite i bakgrunden?

– Nej, vad vi gör är snarare att öka trycket. Det pågår nomineringar av stämmoombud nu, och vi tittar också på hur ägarombuden, som blir den nya moderna strukturen för medlemsinflytande, kan vara med och ha uppfattningar om hela kooperationens affär.

En av Coops stora och lyckade satsningar de senaste åren är lågpriskedjan Xtra, där Leif Linde inte gör någon hemlighet av att gärna skulle se en snabbare utbyggnad.

– Jag hade gärna sett att det gått fortare.


Hur många Xtra tycker du att det ska vara?

– Det är 60 i dag, och jag tycker att det ska vara minst tre gånger så många.

Leif Linde ser framför sig en butiksstruktur där de flesta medlemmar har ett hyggligt avstånd till en Stora Coop, en Coop och gärna en Xtra i ett bostadsområde.

– Den helheten skulle jag gärna se fanns över hela landet.

Men även om Leif Linde är den högsta chefen inom konsumentkooperationen ligger det mesta operativa ansvaret hos vd:arna för Coop Sverige och de butiksdrivande föreningarna.

– I operativa frågor är jag i vissa stycken ett bollplank, och i vissa frågor måste jag försöka hålla mig på en mer strategisk nivå, säger han.

Hållbarhet ligger honom varmt om hjärtat, och han lyfter gärna fram Coops hållbarhetsdeklaration av varor som den viktigaste innovationen på senare tid.

– Det jag inte vet är vad som är nästa innovation. Hela Coops historia präglas av innovationer. Och någonstans där borta ska det komma nya.

Leif Linde

Titel: Arbetande styrelseordförande i KF, ordförande i Coop Sverige. Styrelseordförande för Fremia och Fonus samt styrelseledamot Folksam Sak.
Ålder: 68 år

Familj: Gift och har två barn och fyra barnbarn.

Fritidsintressen: Barnbarn, mat, trädgård, läsa, följa FBK och se på skidtävlingar.

Utbildning: Bygg- och anläggningstekniskt gymnasium.

Bakgrund: Förbundssekreterare i ABF, generaldirektör för Ungdomsstyrelsen, vd och föreningschef för Konsumentföreningen Svea, förbundsdirektör i KF, vd för Riksbyggen.

Förebild: Genom mitt yrkesliv har jag haft tre förebilder; Nina Jarlbäck som tidigare varit ordförande i KF; Ingvar Carlsson, socialdemokraterna och Lars Idemark, tidigare vd i KF och många svenska storbolag.

Bästa beslut: Att strukturera om butiksbeståndet inom Coop så att föreningarna äger alla butikerna som på det sättet kommer närmare medlemmarna, att utveckla Xtra samt den tydliga satsningen på medlemspriser,

Tre frågor:

1. Vad har du fokuserat på hittills?

Strukturfrågan. Att butikerna ska ligga hos föreningarna, närmare medlemmarna, och föreningarna ska vara närmare butikerna. Nu är Coop Sverige helägt av KFs som i sin tur ägs av föreningarna som också äger butikerna. Samtidigt gjorde vi upp med Folksam, OK och Fonus att de skulle lämna sitt ägande i KF.

2. Vad är viktigast just nu?

Att sätta ännu mer fokus på medlemmarna. Under hösten 2022 ökade vi successivt fokus på medlemspris. Nu under 2023 är det väldigt mycket fokus på medlemmar och priser, utan att tulla på vår hållbarhetsprofil. Att fortsätta bygga ut Xtra.

3. Vad händer inom 5 år?

Då har våra förutsättningar att leverera på bra medlemspris ökat betydligt. Vi i gång i full drift med den nya varuterminalen i Eskilstuna. Jag ser också att vi kommer att se en fortsatt expansion av online. Jag tror också att vi kommit ytterligare en bit på sortimentssidan, när det gäller underlätta för våra medlemmar att göra klimatförflyttningar, bland annat med hjälp av AI.

Artikeln är en del av vårt tema Chefsintervjun.

Läs mer om: KF
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.088