23948sdkhjf

Försäljningen i dagligvaruhandeln sjönk igen

Sedan dagligvaruhandelns årslånga försäljningstapp stoppades i oktober, visar november återigen på sjunkande volymer.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,0 procent under november 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt enligt dagens Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandels. Med en kalendereffekt på -0,2 stannade försäljningsökningen på 4,8 procent.

Samtidigt ökade konsumentpriserna enligt Konsumentprisindex, som också publiceras i dag, med 6,2 procent.

Det innebär att dagligvaruhandelns volymutveckling återigen var negativ, med en dryg procents minskning.

– Försäljningsutvecklingen hade en något lägre tillväxttakt i november än under årets tidigare månader. Hushållens konsumtionsnivå börjar anpassa sig till det nya ekonomiska läget, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i november till 5,1 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 3,1 procent. Näthandelsförsäljning med hemleverans ökade med 3,9 procent och upphämtning i butik ökade med 1,9 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i november till 4,5 procent.

- Försäljningen i e-handeln fortsatte i november att utvecklas stabilt, med en e-handelsandel på 4,5 procent, avslutar Karin Brynell.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063