23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Försäljningen i dagligvaruhandeln sjönk igen

Sedan dagligvaruhandelns årslånga försäljningstapp stoppades i oktober, visar november återigen på sjunkande volymer.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,0 procent under november 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt enligt dagens Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandels. Med en kalendereffekt på -0,2 stannade försäljningsökningen på 4,8 procent.

Samtidigt ökade konsumentpriserna enligt Konsumentprisindex, som också publiceras i dag, med 6,2 procent.

Det innebär att dagligvaruhandelns volymutveckling återigen var negativ, med en dryg procents minskning.

– Försäljningsutvecklingen hade en något lägre tillväxttakt i november än under årets tidigare månader. Hushållens konsumtionsnivå börjar anpassa sig till det nya ekonomiska läget, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i november till 5,1 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 3,1 procent. Näthandelsförsäljning med hemleverans ökade med 3,9 procent och upphämtning i butik ökade med 1,9 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i november till 4,5 procent.

- Försäljningen i e-handeln fortsatte i november att utvecklas stabilt, med en e-handelsandel på 4,5 procent, avslutar Karin Brynell.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.064