23948sdkhjf

Svensk Direktreklam får dansk ägare

Börsnoterade North Media köper Svensk Direktreklam av Ge-Te Media som ett led i strategin att växa utanför Danmark.

Svensk Direktreklam, SDR, är Sveriges största privata direktreklamföretag och sysselsätter närmare 400 anställda på 36 franchiseföretag. Dessutom gör 7 000 deltidsanställda utdelare det 47-åriga företaget till en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare. 

Ägarbolaget Ge-Te Media, som under flera år visat röda siffror, säljer nu SDR med dotterbolag till North Media.

– Jag är övertygad om att North Media blir en bra ägare till SDR-bolagen. De har ett långsiktigt perspektiv och bedriver sedan länge distributionsverksamhet i Danmark, säger Henrik Olsson, vd för Svensk Direktreklam.

Enligt Henrik Olsson är planen att SDR ska drivas som ett självständigt dotterbolag till North Media.

– Forskning visar att ODR når fler konsumenter, läses längre och fler gånger än andra medier. Genom detta skapar vi starka effekter för våra kunder och det ska vi fortsätta med, tillsammans med den höga service som våra kunder är vana vid och kan förvänta sig.

North Media är en dansk börsnoterad koncern som utvecklar och driver fysiska och digitala plattformar där företag och konsumenter möts. Bolaget äger sedan tidigare FK Distribution, BoligPortal i Danmark och BostadsPortal i Sverige.

Enligt North Medias vd, Lasse Ingemann Brodt, ligger affären i linje med koncernens strategi att växa utanför Danmark.

– Vi ser goda möjligheter att utveckla SDR ytterligare och samtidigt stärka vårt produkterbjudande i såväl Danmark som i Sverige. Vi har många års erfarenhet av att driva volymbaserad verksamhet, så SDR är ett naturligt köp för oss.

Det faktiska övertagande är planerat att ske den 29 december 2023.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094