23948sdkhjf

Di Luca & Di Luca i samarbete med Hjärt-Lungfonden – ”Stolta”

Hos Di Luca & Di Luca, som står bakom varumärket Zeta, är det viktigt att maten är både god och hälsosam. Det har nu manifesterat sig i ett samarbete med Hjärt-Lungfonden.

– Vi är väldigt stolta över att Zeta är det första livsmedelsmärket som samarbetar med Hjärt- Lungfonden. Det är ett kvitto på att vi jobbat i rätt riktning, säger Eva Junevad och Per Nilsson, marknadschef respektive affärsutvecklingschef på Di Luca.

Måns Falk, ansvarig för Accademia Di Luca, lyfter fram det nya samarbetet som ett bra exempel på hur företaget verkar i grundaren Fernando Di Lucas anda.

– Vi säljer produkter men också medelhavsmaten som en livsstil. Den har stöd i forskningen som hälsosam men det betyder också jättemycket hur och med vilka du intar din måltid, säger Måns Falk.

Att de nya nordiska näringsrekommendationerna ligger ännu mer i linje med medelhavsmaten, tror affärsutvecklingschefen Per Nilsson, kommer att hjälpa samarbetet med Hjärt-Lungfonden och inspirera fler svenskar till hälsosamma matvanor.

Tillsammans ska Zeta och Hjärt-Lungfonden i gemensamma aktiviteter uppmuntra svenska folket till bättre folkhälsa genom att fokusera på användningen av nyttigare matfetter. Samarbetet ska inledningsvis pågå under 2024.

Vissa av Zeta-produkterna kommer att förses med Hjärt-Lungfondens logotyp. Det kommer även att finnas recept och handfasta tips ute i butikerna och på hemsidan zeta.nu. Allt för att hjälpa konsumenterna att göra hälsosamma val.

– Vi har alla i branschen ett ansvar för folkhälsan. Vi har vårt, handeln har sitt ansvar och övriga värdekedjan har också sitt ansvar, säger Per Nilsson och besvarar frågan om andra i branschen också tar sitt ansvar med ”si och så”.

– Vi bidrar med den del vi kan och vi försöker göra det med glädje och matinspiration. Utöver samarbetet med Hjärt-Lungfonden är vi också också gärna med och stöttar när enskilda butiker tar initiativ, tillägger Måns Falk.

Av samma skäl är företaget kategoriägare på Dagligvarugalan och delar ut Fernando Di Lucas hederspris till en butik som aktivt medverkar till att förbättra folkhälsan.

Samtidigt är Per Nilsson noga med att påpeka att Zeta inte ska bli ett hälsovarumärke.

– Det viktigaste är fortfarande att det är gott, betonar han.

Undersökning

En färsk undersökning som Di Luca & Di Luca beställt av Novus visar att företaget redan kommit en bit på vägen i ambitionen att få fler att använda vegetabiliska oljor.

Resultatet visar bland annat:

  • 4 av 10 steker oftast i någon vegetabilisk olja
  • 3 av 10 steker oftast i smör
  • Lite knappt 3 av 10 steker oftast i margarin (fast eller flytande).

Om man generaliserar så kan man säga att de äldsta fortfarande steker i smör medan de yngre gått över till vegetabiliska oljor. Det är också fler som steker i olja bland de som är universitetsutbildning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11