23948sdkhjf

Undersökning: Så mycket billigare är Lidl än branschen

Under perioden 2015 till 2022 var priset på Lidls varukorg 18-24 procent billigare än branschens.

Det är revisions- och rådgivningsföretaget PWC som på uppdrag av Lidl har analyserat Lidls påverkan på den svenska livsmedelsmarknaden under sin 20-åriga tid i Sverige. I studien har man bland annat jämfört priset på PRO:s varukorg med 36 produkter hos andra aktörer i branschen med en liknande hypotetisk matvarukorg hos Lidl, där de produkter som saknats hos Lidl ersatts med liknande från kedjan.

Resultatet av undersökningen visade på att kunder som köpte denna hypotetiska varukorg kunde sparat mellan 9 000 till 29 000 kronor per år beroende på hushållets storlek. Enligt en beräkning på åtta år, mellan 2015-2022, skulle en familj med två småbarn sparat cirka 202 000 kronor.

– Det är relevant information som beräkningarna visar. Det stärker oss i vårt dagliga arbete att prisvärda livsmedel är betydelsefulla och kan till och med vara avgörande för många människors privatekonomi, säger Martin Kauffner, ekonomidirektör på Lidl Sverige.

I Matpriskollens sammanfattning av 2023 konstaterar vd Ulf Mazur att matprisernas ökning under fjolåret landade på 5,2 procent när det gäller matvaror eller 4,9 procent om man även inkluderar andra varor. Bland annat stannade prisökningstakten av under våren i samband med att Lidl gjorde en kraftig prissänkning och att finansministern kallade till sig livsmedelsaktörerna.

– Det finns nog många orsaker till inbromsningen. Fallande priser på världsmarknaden, lägre energikostnader, politiska utspel och att konsumenterna blivit mer prismedvetna och handlar mer än någonsin på extrapris, säger Ulf Mazur.

Under andra halvan av 2023 ökade priserna totalt med cirka en procent. På kedjenivå var det Ica som ökade mest, med 1,3 och Willys med 1,2 procent. Övriga kedjor ökade med i snitt 0,5 procent medan City Gross sänkte priserna med 0,2 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094