23948sdkhjf

Så ser Coops nya ledning ut

Affärsområdet Kedja får en central roll i Coop Sveriges nya bantade organisation.

– Kedja ska vara länken mot de 27 föreningarna, men också in till resterande del av Coop, formatorganisationen, med Stora Coop, Coop och Xtra. Tillsammans med föreningarna tar vi fram kommersiella planer och prioriteringar. Vi ska öka försäljningen, säger Coop Sveriges vd Marie Nygren i en stor intervju.

Under kedja ligger formatorganisation där de tre formaten leds av en av affärschef. Ola Andersson, som lett arbetet med lågprisformatet Xtra ansvarar för Stora Coop. Sven Skarlöv är affärschef för Xtra.

Chef för Kedja är Per Magnusson, med titeln direktör. Han är för närvarande också tf affärschef för Coopformatet, där Coop håller på att rekrytera en ny affärschef.

Online och B2B-försäljningen flyttas också in i Kedja, där Niklas Zeitlin får ett utökat ansvarsområde.

Den nya organisationen för Coop Sverige skapades egentligen i somras, när en större omorganisation genomfördes. Då delades affärsområdet Försäljnging & Marknad upp i två; Kedja och Marknad. Stina Thorgerzon är direktör för Marknad & Kommunikation.

Då delades affärsområdet Sortiment och Inköp upp i två affärsområden, med Nichlas Olofsson som ansvarig för Inköp och Johan Möllerström för Sortiment.

HR-direktör är Karin Bartholf, CFO Björn Carlsson Kinning, och Logistikdirektör Örjan Grandin.

Flest ansvarsområden har Robin Aksér, som är direktör för både Strategi & verksamhetsutsutveckling, Hållbarhet & Livsmedelssäkerhet.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063