23948sdkhjf

Ica fortfarande bäst i branschen på service

Hemköp har passerat Lidl som nu parkerar i botten i en bransch som totalt ligger på tredje plats i Servicescores undersökning för 2023.

Ica toppar fortfarande Servicescores årliga undersökning, som mäter kundernas serviceupplevelse. Med ett index på 70,6 är matjätten fortfarande bäst i branschen i mätningen för 2023. 

Ica har toppat mätningen varenda år sedan Servicescore inledde sina mätningar 2013. Fortfarande är avståndet ner till tvåan Willys, med 68,4 i index, i princip lika stort som förra året. Sedan är det ytterligare en bit ner till trean Coop, vars index ökat till 63,0.

Glädjande för Axfood är att Hemköp, som förra året låg i botten på listan med ett index på 59,7, förbättrat sig mest och klättrat en placering med ett index på 61,1. I stället är det nu Lidl, som trots lågpristrenden, parkerar i botten på 60,0. Det är också den enda dagligvarukedjan som inkasserar ett sämre servicebetyg av kunderna än året innan.

I Servicescore mäts den faktiskt upplevda servicenivån. Alla som har haft en kontakt på något sätt inkluderas, även potentiella kunder.

Servicescore 2023

Förra årets siffra inom parentes.

Ica: 70,6 (70,3)

Willys: 68,4 (67,9)

Coop: 63,0 (62,0)

City Gross: 62,5 (61,5)

Hemköp: 61,1 (59,7)

Lidl: 60,0 (61,1)

Om man ser till hela kategorin livsmedelshandeln så har värdena förbättrats både jämfört med förra året och jämfört med när Servicescore inledde sina mätningar. 2013 låg kategorin på sjätte plats, nu parkerar livsmedelsbutikerna på tredje plats totalt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093