23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Livsmedelsverket: Branschen kan lösa saltfrågan själv

Myndighetens rapport visar på att branschen själva kan komma överens om att sänka salt- och sockerhalterna i livsmedel.

För lite mer än tre år sedan fick Livsmedelsverket i uppdrag att hitta fram till en överenskommelse i livsmedelsbranschen, inklusive dagligvaruhandeln, om att sänka salt och socker. Detta för att se hur svenskarnas konsumtion av livsmedel kan bli mer hälsosam.

I slutrapporten menar myndigheten att livsmedelsproducenterna frivilligt vill sänka salt- och sockerhalten. Under flera år har livsmedelsbranschen bedrivit ett frivilligt baserat salt- och sockersänkningsarbete med goda resultat, står det i slutrapporten.

”Frivilliga åtgärder – till skillnad från tvingande åtgärder och lagstiftning – är ett effektivt sätt att förvalta och förstärka företagens inneboende engagemang i folkhälsofrågor. Frivillighet maximerar potentialen för att skapa varaktiga förändringar och minimerar samtidigt risken att försämra konkurrenskraften. Den kraftiga ökningen av andelen sockerfri läsk är ett tydligt exempel”, står det i rapporten.

– Vi (livsmedelsproducenterna) ser det som avgörande att företagens arbete med att sänka salt- och sockerinnehållet i livsmedel sker på frivillig basis. Detta har pågått i många år och fortsätter nu, stärkt av regeringsuppdraget, säger Elisabet Rytter, forsknings- och nutritionsansvarig på Livsmedelsföretagen.

En enkät som myndigheten har gjort visar att majoriteten av företagen är positiva till den frivilliga branschöverenskommelsen. Cirka 80 procent av företagen svarar att de i sitt sortiment har produkter där salt- respektive sockerhalten har sänkts.

Här kan du läsa hela Livsmedelsverkets rapport.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web04