23948sdkhjf

Framtidstron starkast inom dagligvaruhandeln

Optimismen fortsätter att växa i handeln och starkast är framtidstron inom daligvaruhandeln, visar Handelsbarometern. Tilltron till den egna matbutiken är ännu större.

För andra månaden i rad stiger framtidsförväntningarna inom butikshandeln, e-handeln och partihandeln. Men ökningarna sker från låga nivåer.

– Resultaten vi presenterar visar på att förra månadens mer positiva siffror inte var en tillfällighet. Nu ser vi svart på vitt hur allt fler handlare tror på bättre tider. Detta hänger dock på att inflationen fortsätter sjunka och att räntesänkningar så småningom är att vänta, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i en kommentar.

Dagligvaruhandelns optimism drar upp butikshandeln som ökar med 1,3 enheter trots att sällanköp tappar i februari . Framtidsindikatorn ligger nu på 82,2. Det är den högsta nivån för butikshandeln sedan hösten 2022. 

För dagligvaruhandeln handlar det om en ökning med 3,9 enheter i februari till index 83,8.

Inom dagligtvaruhandeln är skillnaden stor mellan tron på den egna verksamheten och resten av handeln. Medan indikatorn för den egna butiken ligger på 95,3 så sjunker den alltså till 83,8 när hänsyn ska tas till hela detaljhandeln.

Svensk Handels indikatorvärde för e-handeln landar på 89,6, upp 1,2 enheter. 

Men samtliga delsegment inom butikshandeln, e-handeln och partihandeln ligger fortfarande under det neutrala värdet 100. Det innebär att handlarna fortsatt ser pessimistiskt kring de kommande tre månaderna utifrån lönsamhet, försäljning och antalet anställda.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.153