23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Här växer konkurrensen för dagligvaruaktörerna – drar in miljarder

Konsumenternas butikshoppande har öppnat för aktörer utanför dagligvaruhandeln att ta in på försäljningen utanför livsmedelssegmenten. 

Enligt data från CPS GfK tappar onlineaffärer, stormarknader och mindre dagligvarubutiker kunder till butiker som Öob, Dollarstore och Gekås Ullared på den så kallade ”grå marknaden”.

Drygt hälften av svenskarna handlade på den grå marknaden i fjol och de senaste fyra åren har antalet besök från kunderna under ett år gått från sju till åtta i Sverige. Den grå marknaden står enligt undersökningsföretaget för 1,8 procent av den totala omsättningen inom svensk dagligvaruhandel. Slår man ut det på de 315,4 miljarder som branschen omsatte enligt senaste Dagligvarukartan, landar den grå marknaden på närmare 5,7 miljarder kronor.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.188|