23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Påsksmäll för matbutikerna men e-handeln ökar

Försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln sjönk och hamnde på -0,1 procent under april jämfört med samma månad 2023. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Kalendereffekten var -3,2 procent på grund av att påsken var tidig i år och inföll i mars jämfört med april i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgår därmed till 3,2 procent.

– Påskveckan är en av årets största försäljningsperioder, vilket förklarar de stora skillnaderna i försäljningsutveckling mellan mars och april. Om försäljningen under mars och april 2024 slås ihop och jämförs med samma månader 2023 är dock utvecklingen positiv med cirka 3,3 procent. Försäljningstrenden i dagligvaruhandeln är med andra ord stabil, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningen i de fysiska butikerna sjönk under månaden med 0,6 procent. Samtidigt som e-handeln fortsätter att öka och hamnde på 12,6 procent. E-handeln har stigit med 2,6 procent det senaste tolv månaderna.

Den totala andelen för e-handeln uppgick till 4,5 procent dagligvaruförsäljningen.

– I april var e-handelsutvecklingen positiv, såväl hemleverans som upphämtning i butik­. E-handelsandelen ligger stabilt på 4,5 procent, varav närmare 60 procent utgörs av hemleverans, skriver Karin Brynell.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109