23948sdkhjf

Tillsammans för ett hållbart livsmedelssystem

Arlabönderna har arbetat i årtionden för att bli mer hållbara. År 2019 började de mäta klimatpåverkan på sina gårdar för att förstå vad som minskar utsläppen och dela kunskaper inför framtiden. Med denna klimatdata har vi på Arla skapat en av världens största klimatdatabaser för jordbruket, för att bygga kunskap och leverera verkliga och mätbara resultat som gör skillnad i kampen mot klimatförändringarna.

Med kunskapen från klimatdatabasen kunde Arla förra året lansera en vetenskapligt baserad ersättningsmodell för att öka takten i den gröna omställningen, och investerar upp till 500 miljoner euro varje år. Ju mer varje bonde gör för att minska klimatpåverkan och förbättra skyddet av biologisk mångfald på sin egen gård, desto mer betalt får bonden för mjölken. Mellan 2022 och 2023 minskade Arla sina klimatavtryck med 3,6 procent och den största delen av minskningen stod gårdarna för.

- Genom den nya modellen får jag extra betalt för exempelvis förnybar el och fodereffektivitet som vi jobbar med och som minskar klimatavtrycket på min gård. Det känns bra att veta att det är konkreta åtgärder som gör skillnad på riktigt. Och med de extra pengarna kan jag fortsätta att investera och utvecklas, säger Emma Hultman, Arlabonde i Huskvarna


Emma Hultman, Arlabonde i Huskvarna

Men bönderna kan inte klara det den gröna omställningen på egen hand. Den kostar mycket pengar - omkring 20 miljarder kronor per år enligt LRF.

- Att stödja de bönder som aktivt arbetar med att minska sina klimatavtryck är det enda sättet vi kan säkra livsmedelsproduktionen och en hållbar omställning i Sverige, säger Jens Olsson, säljchef på Arla.

I Arlas kundprogram för hållbarhet, FarmAhead Customer Partnership, vill Arla samarbeta med branschen och konsumenter för att göra skillnad och möjliggöra den gröna omställningen.

- Genom programmet delar vi bland annat vår klimatdata och tillsammans med Arlas ägare mjölkbönderna bryter vi ny mark med innovationsprojekt på gårdarna för att bygga mer kunskap, minska klimatavtrycket och öka biologisk mångfald för kommande generationer, fortsätter Jens Olsson.

Men Arlas kundprogram handlar inte bara om att minska utsläppen. Det handlar om att skapa en gemensam kultur som bygger på ansvar, innovation och ledarskap.

-  Vi gör det möjligt för våra kunder och konsumenter att göra ett medvetet val och ta ledningen på sin egen hållbarhetsresa. Genom att stödja Arlabönderna skapar vi verklig påverkan säger Jens Olsson.

Tillsammans kan vi skapa ett hållbart livsmedelssystem för idag och imorgon. Vi har alla en roll att spela i den gröna omställning som behöver ske.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063