Han rev ut Årets butik och vann igen: ”Ville göra något nytt”

När det var dags för kvällens sista pris att delas ut på Dagligvarugalan i höstas satt Holger Gunnarsson, handlare på Ica Kvantum Kungsbacka, i Stadshuset i Stockholm och var nervös. Bara att vara nominerad till Årets butik hade han sett som en vinst, men nu hade man dessutom chansen att ta hem statyetten. Så fort som juryns motivering började läsas upp, omvandlades nervositeten till glädje.
– Då förstod jag att det var vi, jag kände igen texten. Det var en härlig känsla.
Trots att Ica Kvantum Kungsbacka tog hem samma pris redan 2015 var det lite som att ha vunnit för första gången. Det är nämligen en helt annan butik 2024 än då. 2018, bara tre år efter vinsten, rev man ut hela butiken och gjorde om.
– Jag kände att jag ville göra något nytt. Det var mycket kylar som jag ville byta ut, men i stället för att byta ut kyldisken valde jag att göra om allt till en helt ny butik.
Resultatet blev en butik som erbjuder en känsla av saluhall med alla färskvaror samlade i första halvan, medan kundvarvets andra halva drar mer mot en traditionell butik.
Både innan och efter renoveringen har Holger Gunnarsson sett till att samla på sig en stor mängd inspiration. Under tolv års tid har han rest över världen för att samla på sig intryck. Länder som USA, Kina, Argentina och en rad europeiska har besökts i jakten på den perfekta butiken. Bäst hittills var en i Sydkorea.
– Det var miljön i butiken som var väldigt inspirerande.
FEM TIPS
1. Skapa en butik med en miljö som är inspirerande. Lägg fokus på var man presenterar produkterna.
2. Håll det rent, snyggt och välstädat.
3. Det stora är personalen och hur de presenterar butiken. Efter att vi vann tävlingen ser man att personalen är stärkt i sig själv. Det är de som har gjort jobbet. Jag kan komma med idéer och impulser men det är de som verkställer alltihop.
4. Följ med i utvecklingen. Var nytänkande. Vad är det som ligger framåt?
5. Bli unik i dig själv. I dag fokuserar man bara på priset, vilket är viktigt, men det finns så mycket annat också som är viktigt för kunden.
Vad letar du efter under dina besök?
– Hur butiken är uppbyggd, exponeringar, sortimentet och hur man presenterar varan med tips till kunder och så vidare. Det är mycket att titta på. Jag har säkert 6 000 bilder där jag plockar idéer från.
Vinnaren av priset Årets butik är verkligen ett föredöme och en förebild för branschen. Genom sitt inspirerande ”nytänk” och ständiga förnyelse samt med en stark känsla för kundupplevelse, dessutom toppat med en perfekt butiksdrift, så skapas en butik i verklig mästarklass Juryns motivering till vinsten
I juryns motivering tryckte man bland annat på butikens nytänk men också driften. Holger Gunnarsson är noga med att poängtera medarbetarnas del i vinsten.
– Det är inte bara att jag har en bra butik. Det är ju personalen som skapar allt det här.
Han berättar om ett möte med en kund som inte var förvånad över butikens vinst och som hyllade just kundbemötandet.
– Personalen tar hand om kunderna. Så fort en kund kommer in ska man gärna ge en nick eller säga hej så att kunden blir sedd. Vi pekar aldrig var en produkt är utan följer med och visar varan, kommer med tips, idéer och recept.
Under sina 36 år i Kungsbacka har Holger Gunnarsson sett stor förändring i branschen, inte minst i sortimenten. Själv har han valt att ha ett bredare sortiment (cirka 30 000 artiklar) än en vanlig Kvantum.
– Vi har mycket externa leverantörer. Det kommer mycket nya trender, smaker, matidéer och där försöker vi hänga med. Ofta är leverantörerna väldigt uppdaterade kring vad som händer och som är i fokus just nu.
Förra gången som ni vann Årets butik rev du nästan ut hela stället. Vad är nästa steg nu?
– Vi tittar hela tiden på de små detaljerna som man kan förändra och förbättra. Det är så skönt att det finns så mycket kvar att göra, brukar jag säga. Även när något är bra finns det alltid något nytt att göra, avslutar Holger Gunnarsson.
Ica Kvantum Kungsbacka
Handlare: Holger Gunnarsson
Butiksyta: 3 000 kvadrat säljyta
Antal Anställda: 140
Omsättning 2022-2023: 284 miljoner kronor
Vinster och nomineringar: Årets butik 2015 och 2023. Bästa frukt- och gröntavdelning 2013, Årets bästa Kvantumbutik 2011-2015, Arlas Guldko x2, Icas Guldkompassen m.m
Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.