23948sdkhjf

Coop byter byrå efter 16 år – lägger större vikt vid visuell design

Coop överger krisande Forsman & Bodenfors och sluter i stället avtal med Kurppa Hosk, byrån som för fem år sedan tog fram Axfoods nya varumärkesidentitet.

Coop avslutar sin 16 år långa relation med reklambyrån Forsman & Bodenfors. I stället tar Coop sin stora mediebudget till varumärkesbyrån Kurppa Hosk Communications.

– Vi har valt Kurppa Hosk på flera grunder. Dels för deras starka kompetens inom visuell design, dels för att det är en byrå som har resurser för att stötta oss vid stora volymer, säger Coop Sveriges marknadschef Johan Öhlin i en kommentar.

Den nya byrån ska utveckla det kommunkationskoncept som Coop satsat stort på under våren och som sammanfattas i frasen ”Välkommen till Ditt Coop”.

– Vi är inne på en stor förändringsresa då vi satsar på varumärket och nya kanaler för att bli mer konkurrenskraftiga. Coop har en unik position på marknaden i och med att vi är medlemsägda. Detta är avstampen i allt vi gör, fortsätter Öhlin.

Coop Sverige är en av Sveriges största medieköpare. Upphandlingen omfattar även jätteföreningen Coop Östra (före detta Konsumentföreningen Stockholm och Coop Butiker & Stormarknader).

Kurppa Hosk är en kommunikations- och varumärkesbyrå med kontor i Stockholm och New York. Bland nuvarande och tidigare kunder återfinns Telia, TV4 Play, Nordiska Kompaniet, Clas Ohlson, Samsung och Vindmark. Det var också Kurppa Hosk som för fem år sedan tog fram Axfoods nya varumärkesidentitet.

– Med vår långa erfarenhet av dagligvaruhandeln och av att arbeta med Coop, så är vi övertygade om att vi tillsammans verkligen kan skapa affärsnytta, säger Claes Carnefeldt, client director på Kurppa Hosk Communications.

Coop inledde samarbetet med reklambyrån Forsman & Bodenfors för 16 år sedan. Även då var kedjan inne i ett förändringsarbete.

Det uppsagda avtalet sammanfaller med en tung period för Forsman & Bodenfors som både tvingats säga upp medarbetare och fått se flertalet personer i ledningsgruppen lämna byrån.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093