Icabutik fälls för Tiktok-reklam om snus
I ett tio sekunder långt klipp på Tiktok, publicerat på Ica Nära Kvarnhamnens konto, ville butiken visa att det är väldigt många som inte visar legitimation när folk köper tobak.
”Meningen var att visa hur viktigt det är att alltid ha med sin legitimation när man ser yngre ut än 25 år. Inlägget var inte sponsrat eller avsett som en uppmaning till att köpa tobak, utan gjort på ett komiskt sätt för att göra det lite roligare för följarna”, skriver butiken i ett yttrande till Reklamombudsmannen (RO).
Klippet anmäldes och enligt anmälaren lockar det i stället till att nyfikna unga pojkar och flickor att köpa snus, samt att det inte finns någon information där det står att snuset innehåller nikotin och är farligt.
Snuset som är med i klippet kommer från tillverkaren Velo.
I RO:s utlåtande konstarerar nämnden att reklamen visar en situation, där ett barn tillåts köpa snus i en livsmedelsbutik, strider mot reglerna om marknadsföring i lagen om tobaksfria nikotinprodukter. De anser också att den är utformad utan vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar och strider därmed mot artikel 1, första och andra stycket, i ICC:s regler.
Reklamombudsmannen fäller klippet.