23948sdkhjf

Sverigemärkt allt populärare hos kunderna

Varor med ursprungsmärkningen växer snabbare i värde än de utan märkningen, visar siffror från NielsenIQ.

Cirka 230 företag använder ursprungsmärkningen Från Sverige och runt 12 000 har märkningen. Under årets första halvår har både värde och antalet för märkningen växt. Det visar siffror från NielsenIQ som tagits fram på uppdrag av Svenskmärkning.

– Det är fantastisk att Från Sverige–märkningen har fått en sådan fin utveckling hitintills i år, både när det gäller värde och antal. Siffrorna visar dessutom att Från Sverige-märkta produkter har en bra tillväxt i mer eller mindre samtliga livsmedelskategorier i dagligvaruhandeln, kommenterar Tina Stugemo, vd Svenskmärkning, i ett pressmeddelande.

Jämför man med första halvåret 2023 växer de varor med märkningen snabbare än de som inte har, både i värde 4,4 procent (utan märkning 2 procent) och antal 4,5 procent (utan märkning -0,1 procent), visar siffrorna från NielsenIQ.

– Från Sverige-märkningen möter upp den ökade konsumentförfrågan och gör det enkelt och tryggt för konsumenten att hitta svenskproducerade livsmedel som uppfyller Från Sverige-märkningens kriterier: odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige, säger hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095