Ljusning för vegohyllan – klassisk produkt ökar 19 procent
Försäljningen av tofu ökar i rasande takt, både i volym och i värde. Samtidigt börjar läget för hela vegosegmentet sakta men säkert också ljusna.
Amanda Ivarsson Lundgren, inköpschef på Ica Sverige, och Ellinor Puerto, chef för sortimentsutveckling på Dagab. Foto: Jan Ahmadi/Colourbox
Att den starka utvecklingen i vegosegmentet stagnerat de senaste åren är inget nytt. Men en produkt har inte bara stått emot den negativa trenden, utan till och med vunnit mark. De 12 senaste månaderna har försäljningen av tofu i dagligvaruhandeln ökat med 19 procent i volym och 17 procent i värde, enligt siffror från NIQ som Fri Köpenskap fått ta ...
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration