Totalt står emv-försäljningen, det vill säga kedjornas egna märkesvaror för 29,7 procent inräknat alla kategorier inom dagligvaruhandeln. En ökning med 1,3 procent de senaste två åren, enligt underlag från NielsenIQ för perioden augusti till augusti åren 2022–2024.
Andelen inom huvudkategorier som dryck, konfektyr, mejeri, färsk mat, fryst mat sam...
Vinnarna och förlorarna i emv-kampen – kategori för kategori
Andelen emv ökar stadigt. Med hjälp av NielsenIQ har Fri Köpenskap kartlagt hur utvecklingen ser ut inom olika kategorier. Inom 23 varukategorier står emv nu för mer än hälften av försäljningen.
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration