23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ekoförsäljningen faller långsammare – handeln ökar kampanjtrycket

Försäljningen av ekologiska produkter i handeln fortsätter att falla, men takten har minskat. Efter flera års nedgång av ekokampanjer syns nu ett trendbrott, där särskilt en kedja utmärker sig.

Andelen ekologiska produkter som säljs i handeln har minskat varje år sedan rekordåret 2016, då toppnoteringen 7,2 procent uppnåddes.

Enligt en ny rapport om livsmedelsförsäljningen under 2023 från SCB, var ekoandelen under året nere på 5,4 procent.

Och minskningen fortsätter. Svenskt Ekoindex, som gör kvartalsvisa rapporter över den svenska ekoförsäljning, gör i den senaste, för kvartal 2 2024, en prognos som landar på 4,3 procents andel i år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.235|instance-web02