Icagruppen avslutar 2024 med en stark rapport för det fjärde kvartalet. Ica Sverige slog både marknaden och konkurrenten Axfood med marginal. Ica Sveriges omsättning ökade med 7,1 procent. Däremot sjönk resultatet.
Av Joachim Björk
Den ökade omsättningen berodde främst på högre försäljningsvolym, skriver Icagruppen i rapporten.
Ica-butikernas försäljning i fjärde kvartalet ökade med 6,0 procent jämfört med 2023.
Som jämförelse ökade Dagligvaruindex med 4,3 procent, och Axfood, minus förvärvet City Gross, med 4,2 procent.
Det är återigen Maxi som är dragloket, med en försäljningsökning på 8,6 procent, att jämföra med konkurrenten Willys 4,8 procent. Även Kvantum och Supermarket slår marknaden med 5,0 respektive 4,8 procent. Bara Nära-butikerna släpar efter på 3,9 procent.