”Nystart för hela Coop i en spännande tid”
Det kanske är en lätt överdrift att säga att jag har ett nytt jobb. Jag tillträde som vd för Coop Sverige i mitten av november och nu är vi en bit in på 2025. Dock, mina första hundra dagar i nya rollen har ännu inte passerats. Så jag tar mig friheten att fortfarande vara ny på jobbet.
Ny inom kooperationen dessutom, även om jag sedan kort tid innan haft ett styrelseuppdrag inom Coop Östra. Däremot är jag långt ifrån ny inom detaljhandeln och dagligvarubranschen. Tvärtom, större delen av mitt yrkesverksamma liv har jag ägnat åt vår bransch.
Det är en spännande tid. Både för mig personligen i min nya roll och för Coop i Sverige. Vi befinner oss i ett läge med väldigt stora möjligheter. Det kanske inte riktigt uppfattas så utifrån men det är min tydliga bild.
Vi har efter flera år av tunga framtidsinvesteringar grundplattformen på plats. Den nya varuterminalen i Eskilstuna är en mångmiljardinvestering som sedan i höstas är i full drift. Terminalen är en av Europas mest avancerade helautomatiserade varuterminaler och är en grundförutsättningarna för Coops konkurrenskraft i decennier framöver.
Att det tar ett tag innan all teknik och varuflöde fungerar perfekt behöver jag inte förklara i en branschtidning. Det ständiga förbättringsarbetet är en del av DNA i vår bransch.
Samtidigt har vi stängt två jättelager, i Bro och Västerås. vilket är en kostsam manöver. Lägg därtill att vi har gjort stora IT-investeringar som fortlöper under ytterligare några år.
Inom hela Coop i Sverige finns en betydande investeringskraft. Flera av våra större föreningar har positiva resultat och starka positioner i sina regionala marknader.
Ett antal nya butiker öppnade under förra året och många nya butiker är på gång. Till exempel öppnade nya Stora Coop i Barkarby strax innan jul. En fantastisk butik inte långt ifrån där jag själv bor.
Att förnya butiksnätet är viktigt, men ännu viktigare är att använda hävstången som finns i våra befintliga butiker. Vi behöver utveckla och fokusera på att öka försäljningen i våra drygt 800 butiker över hela landet. Vi har många fantastiskt bra butiker men generellt behöver vi sälja mer i varje butik. Kapaciteten finns. Det är dessutom ett fantastiskt kul arbete. Matglädje, nytta till våra medlemmar och kunder samt hållbarhet står i fokus. Finns det något roligare att arbeta med?
Tidigt i januari kunde vi gå ut med nyheten att Jenny Rådeström är ny direktör Sortiment och inköp på Coop Sverige. Vi utvecklar organisationen för Sortiment och inköp och vi vill ha en bättre samverkan med våra leverantörer för att stärka vår konkurrenskraft framöver.
Vi är i början av en nystart för hela Coop i Sverige. Det kommer att bli en fantastisk resa även om det blir några gropar på vägen. Så är det i allt utvecklingsarbete.
Coop Sverige ska vara motorn i ett starkt och lönsamt Coop i Sverige – medlemmarnas bästa affär. Hur ska vi lyckas med det? Jo, genom att arbeta tillsammans. Häng med på vår resa!
Anders Torell, vd Coop Sverige
Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.