23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Volymminskning men branschen ser inga spår av bojkotten

Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,3 procent under mars 2025, jämfört med samma period i fjol. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Kalendereffekten för mars beräknas till -4,4 procent, vilket beror på att påsken infaller i april i år men inföll i mars i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,1 procent under mars månad.

SCB:s KPI för mars uppgick till 5,4 procent. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -5,7 procent. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -1,3 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109