23948sdkhjf

Dava sätter smartare mat på hyllan

Allt fler konsumenter söker efter mat som förenar hälsa, hållbarhet och bekvämlighet men utan att behöva kompromissa med smak eller kvalitet. För att möta den efterfrågan lanserar Dava nu ett brett sortiment med smartare mat för en smartare vardag.

– Konsumenterna vill göra bra val för både hälsa och miljö, men det får inte bli krångligt eller smaklöst. Därför utvecklar vi produkter som är goda, naturliga och lätta att använda, säger Kjell Dalin, försäljningschef på Dava Foods Sverige.

Vad menas med smartare mat?

Dava är främst känt för Dava Lantägg, och inspirerade av naturens egen innovation – ägget – har företaget succesivt breddat sitt utbud under paraplyet ”smartare mat”. För Dava innebär det att ta naturliga råvaror och förädla dem till produkter som framför allt förenklar vardagen men också ger kroppen rätt näring och minskar matsvinn och klimatpåverkan.

– Produkterna måste vara tydliga i både sitt löfte och sin funktion, säger Kjell Dalin.

Exempel ur sortimentet:

  • Sprayoljor – enkelt doserar rätt varje gång
  • Omeletter på påse – klar på några minuter
  • Proteindrycker – 100 % äggvita för en aktiv livsstil
  • NO-serien – växtbaserade alternativ i koloniala hyllan
  • Kryddmixer – för enklare matlagning

Svarar på framtidens behov

Svenskarnas köttkonsumtion ökade visserligen 2024, men trenden på längre sikt är tydlig: fler väljer hållbart. Davas växtbaserade NO-serie möter denna efterfrågan.

– Den långsiktiga utvecklingen pekar mot mindre kött. Främst för att vi alla behöver bli mer klimatmedvetna och söka oss till nya alternativ. Vår NO-serie är gjord på extruderat ärtprotein som fungerar väldigt bra som alternativ till köttfärs, kebab eller kyckling, säger Kjell.

Nordisk och hållbar mat i fokus

Enligt Nordiska ministerrådet ökar intresset för nordisk mat där hållbarhet och lokalproducerade råvaror står i centrum. Kjell Dalin välkomnar den utvecklingen som går hand i hand med vad Dava står för.

– Vi kallar oss nordisk matinnovatör för att vi är stolta över våra rötter. Våra produkter bygger på nordiska värderingar och innovation, säger Kjell.

Tydlig signal i hyllan

Davas produkter är utvecklade för att kräva minimal förklaring, ge lång hållbarhet och attrahera hälsomedvetna kunder.

– För inköpare är det produkter som tickar många boxar. De säljer, de håller och de driver tillväxt, säger Kjell.

Med det gula märket som tydlig signal hjälper Dava konsumenter att hitta rätt i hyllan och butikerna att sticka ut.

– Vårt mål är att skapa produkter som säljer sig själva och samtidigt bygger en starkare kategori, avslutar Kjell Dalin.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073