Lidl går svagare än marknaden – men vänder till vinst
Lidl Sverige redovisar en omsättning på 19 miljarder kronor (18,6 miljarder kronor) för räkenskapsåret 2024/25. Det innebär att man ökar omsättningen med två procent jämfört med föregående år. Dagligvaruindex under samma period (mars-februari) ökade med 3,6 procent.
Kedjan skriver i ett pressmeddelande att man under året kommer att öppna minst sju butiker, bland annat i Mora (Mora Tidning rapporterar emellertid att öppning sker först våren 2026).
– Lidl Sverige har haft en stark försäljningsutveckling under de senaste fem åren. Nu börjar det bli tufft att växa ytterligare på befintlig butiksyta. Vår fortsatta tillväxt hämmas av utmaningarna att öppna nya butiker, bland annat som en följd av hur det kommunala planmonopolet tillämpas. Det missgynnar i slutändan konsumenterna som inte får ta del den prispress som ökad konkurrens leder till, säger Jakob Josefsson, vd Lidl Sverige.
Resultatmässigt var det senaste räkenskapsåret en munter läsning för Lidl. Efter år av förlust, där man föregående år gick minus 183 miljoner kronor till 46 miljoner kronor plus i år. Senast Lidl Sverige gick plus var 2018/19. Rörelseresultatet för det senaste året landar på 100 miljoner kronor.
– Genom fortsatt fokus på att effektivisera våra processer, med bibehållen personalstyrka, har vi tillsammans lyckats vända till vinst och visat att vi har en långsiktigt hållbar affärsmodell, säger Jakob Josefsson.