23948sdkhjf

Kungsörnens logotyp från 60-talet åter synlig – men bara tillfälligt

Ett stycke mat- och reklamhistoria från 1960-talet har blottats efter att renoveringsarbetet av Wenner-Gren Center i Stockholm påbörjades i våras.

En oväntad upptäckt har sett dagens ljus i samband med renoveringen av den höga byggnaden Wenner-Gren Center vid Norrtull i Stockholm.

När delar av fasaden plockades ned fann man välbevarade reklammålningar från 1960-talet. Det handlar om Kungsörnens dåvarande logotyp och även Kellogg’s, som bara tillfälligt kommer att vara synliga för allmänheten på husfasaden.

– Det känns jätteroligt att exponera vårt varumärke, som har spelat en viktig roll i svensk matkultur under nästan ett sekel. Vår logotyp och vårt produktsortiment har förändrats med tiden – och fortsätter att utvecklas – men den grundläggande kärnan består: mjöl, pasta och andra spannmålsprodukter som alltid hjälper dig i köket, kommenterar Daniel Löfgren, varumärkeschef på Kungsörnen, som ägs av Lantmännen Cerealia, i ett pressmeddelande.

Kungsörnen var bland de första att flytta in i Wenner-Gren Center när byggnaden stod klar 1962. Logotyperna målades direkt på fasaden – ett bevis på hur starkt varumärke Kungsörnen var redan då, menar Löfgren.

Exponeringen blir dock bara tillfällig. I takt med att renoveringen fortskrider kommer fasaden att täckas, och målningarna åter hamna i dunkel.

– Att vår logotyp nu åter syns på Wenner-Gren Center är inte bara en visuell påminnelse om vår historia – det är också ett sätt att hedra den svenska matkulturen och vår roll i den.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078