Köpkraften återhämtar sig – högsta kvartalstillväxten på ett år
Tillväxten inom dagligvaruhandeln håller i sig. Enligt Svensk Dagligvaruhandels dagligvaruindex fortsätter försäljningen att öka, i juni med 4,2 procent jämfört med samma månad 2024. Med kalendereffekten inräknad uppgick försäljningsutvecklingen till 4,5 procent under juni månad.
– Vi ser en positiv utveckling under sommarens inledning, även om det återstår att se hur detta står sig i relation till inflationen. Det finns dock tecken på en något mer stabil situation för hushållen, och att köpkraften gradvis börjat återhämta sig, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i en officiell kommentar.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i juni till 3,8 procent jämfört med samma månad i fjol.
Försäljningen i e-handeln ökade med 15,0 procent, hemleverans med 13,5 procent och upphämtning i butik med 16,7 procent. Det är höga procentsiffror men ökningen sker från låga nivåer, då juni 2024 var en riktigt usel e-handelsmånad. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juni fortfarande bara till 4,0 procent.
Kvartalssiffrorna bekräftar den positiva försäljningstrenden. Under kvartal två ökade försäljningen med 6,2 procent, jämfört med det svaga kvartalet under samma period föregående år. Kalendereffekten beräknas till 1,2 procent för det andra kvartalet och den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 5,0 procent. Det är den högsta kvartalstillväxten som noterats på drygt ett år.
Totalt såldes det dagligvaror för 92,6 miljarder kronor i kvartal två, att jämföra med 86,9 miljarder samma kvartal 2024.