Historiskt tung utveckling för servicehandeln
Andra kvartalet i år innebar ett tapp på 0,4 procent för conveniencehandeln jämfört med motsvarande period i fjol, visar en rapport från Convenience Stores Sweden. Därmed har försäljningen i branschen minskat tre kvartal i rad.
– Det är första gången på fyra år som vi har negativ tillväxt. Dessutom är det ovanligt med negativ tillväxt i vår bransch. Om vi bortser från pandemin så har vi bara haft negativ tillväxt sju kvartal de senaste 68 kvartalen, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden.
Branschorganisationen skriver att väder påverkar vår-, sommar- och höstsäsongerna, samt att lågkonjunkturen påverkar hela handeln i stort. Förväntningen var att handeln skulle lyfta under första kvartalet i år, men en vändning har ännu lyst med sin frånvaro.
– En mycket bra sommar så här långt kan innebära att lyftet kommer under kvartal tre i år men är definitivt inte säkert, säger Bengt Hedlund.