Juli blev en bra månad för dagligvaruhandeln
Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under juli till 5,1 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 1,1 procent.
– Försäljningen i dagligvaruhandeln utvecklades positivt under semestermånaden juli. Trots att inflationen på livsmedel fortsatt ligger på en relativt hög nivå noterades volymtillväxt, efter två månader med sjunkande volymer, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Utvecklingen i butik uppgick till 6,1 procent i juli, jämfört med samma månad i fjol, och e-handeln ökade 7,8 procent.
Ser man till hemleverans blev ökningen 6,3 procent och hämta i butik med 9,7. E-handelns totala andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 3,0 procent under månaden. Vilket är lägre än under juni.
Enligt Karin Brynell är det väntat.
– I juli var e-handelsandelen lägre än under årets föregående månader. Även i juli förra året uppgick andelen till 3,0 procent. Detta är en vanlig trend under sommaren då konsumenternas köpbeteende är mer spontant, säger hon.
Kalendereffekten beräknas till 0,5 procent för juli. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 5,7 procent under juli månad. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 0,7 procent.