23948sdkhjf

Positiva trenden håller i sig – Cheffelo ökar omsättning och vinst

Linas Matkasses ägarbolag slår tillväxtmålet för första halvåret. 

E-handelsbolaget Cheffelo ökade omsättningen och vinsten i det andra kvartalet.

”Vår starka prestation i Q2 överskuggas delvis av tidpunkten för påsken och effekten av en
starkare SEK på koncernens nettoomsättning. Den rapporterade omsättningen för första
halvåret ökade med nästan 10 procent, vilket överstiger den övre gränsen för vårt tillväxtmål på 8 procent för nettoomsättningen”, uppger vd Walker Kinman i rapporten.

”Vårt momentum i början av Q3 är fortsatt positivt och vi är övertygade om att vi även
framöver kommer att överträffa den övre nivån av vårt finansiella mål om 8 procent
nettoomsättningstillväxt på helårsbasis. Även om det har varit svårt att förutse effekten av
valutakursförändringar på koncernens nettoomsättning, bedömer vi att våra
tillväxtprognoser i lokal valuta ger tillräckligt utrymme för att kompensera för den starkare
svenska kronan”, fortsätter Cheffelo-chefen.

Omsättningen steg 1,9 procent till 261,7 miljoner kronor (256,9) under andra kvartalet, vilket är i linje med vad bolaget kommunicerade i en uppdatering i juli.

Aktiva kunder för andra kvartalet var 66,0 tusen (64,8), en ökning om 1,9 procent mot föregående år. Leveranserna steg med 0,5 procent. Genomsnittligt ordervärde växte 14 procent till 81 kronor (859).

Ebitda-resultatet blev 32,2 miljoner kronor (32,2), med en ebitda-marginal på 12,3 procent (12,5).

Rörelseresultatet blev 21,4 miljoner kronor (19,5), med en rörelsemarginal på 8,2 procent (7,6).

Resultatet efter skatt blev 17 miljoner kronor (13,9). Resultat per aktie uppgick till 1,34 kronor (1,08).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 18,1 miljoner kronor (17,4).

Norge förväntas fortsätta på en stark tillväxtbana, och Sverige väntas leverera fortsatt god tillväxt. I Danmark fortsätter bolaget att fokusera på att återvända till en tydlig väg mot lönsam tillväxt, trots utmanande marknadsförhållanden och en svagare efterfrågan från konsumenterna, skriver Kinman.

Det tredje kvartalet är normalt säsongsmässigt svagt, uppger han

”Samtidigt tenderar försäljnings och marknadsföringskostnaderna att vara högre, dels på grund av den säsongsbetonade försäljningscykeln, dels på grund av ökade satsningar på att rekrytera nya kunder. Därför förväntar vi oss att Ebit följer det historiska mönstret och blir negativ under tredje kvartalet.”

Tillväxten väntas dock vara tvåsiffrig i det tredje kvartalet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062