Åtgärden, som ingår i ett företagarpaket från regeringen, beräknas kosta cirka 12,5 miljarder kronor under de två åren.
”När den tidigare sänkningen togs bort 2023 så ökade kostnaderna för dagligvaruhandeln med uppemot en miljard kronor. Svensk Dagligvaruhandel har länge betonat att politiska åtgärder måste märkas i både hushållens plånböcker och butikerna. Sänkt arbetsgivaravgift för unga är just en sådan träffsäker åtgärd. Det bidrar till fler jobb och starkare konkurrenskraft i hela livsmedelskedjan”, skriver branschorganisationen i en kommentar, och fortsätter:
”Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare. Av branschens drygt 110 000 anställda är en tredjedel mellan 16 och 24 år – för många är jobbet i en livsmedelsbutik det allra första steget in på arbetsmarknaden. Samtidigt har Sverige en av EU:s högsta ungdomsarbetslösheter. Att regeringen nu väljer att återinföra en sänkning, om än temporärt, är ett steg i rätt riktning för både ungdomar och en bransch som är pressad av ökade kostnader.”