23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Livsmedelsstrategi 2.0 får nya verktyg: ”Bättre villkor att konkurrera”

Regeringen har presenterat riktade satsningar i budgetpropositionen för nästa år för att stärka villkoren för svenska livsmedelsproducenter. Det är ett viktigt besked, tycker Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.

– Våra livsmedelsproducenter ska få bättre villkor att konkurrera och målet för regeringen är tydligt – produktionen av livsmedel ska upp. I dag har vi gett viktiga besked om satsningar som kan bidra till det, till exempel 1 000 kronor per mjölkko som en kompensation för Sveriges beteskrav och att det nationella stödet till bönder i norra Sverige höjs. En starkare matproduktion ger ett starkare försvar av vårt land, kommenterar Peter Kullgren, landsbygdsminister, budgeten för 2026.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.229