23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Anjovisbrist i butikerna: Burkar säljs till rekordpriser online

Orkla Foods, som står bakom stora delar av Sveriges ansjovisproduktion, bekräftar att man inte kan möta efterfrågan i butik. I stället lanserar ett alternativ för att rädda julklassikern Jansson. Samtidigt har priserna anjovisbrukar mer än fördubblats på andrahandsmarknaden.

Bristen på ansjovis har börjat märkas i landets butiker. Producenten Orkla Foods bekräftar att årets volymer inte räcker till för att möta efterfrågan. Bolaget producerar genom varumärket Abba Grebbestads ungefär lika mycket som i fjol, men betydligt mindre än ett normalår.

– Vi producerar ungefär lika mycket ansjovis i år som förra året. Det är dock mindre än ett normalår och vi har beställningar på mer än vi kan leverera. Anledningen är att vi inte fått tag på en tillräcklig mängd skarpsill, som är råvaran till ansjovis. Fångsterna varierar år från år beroende bland annat på hur fisken rör sig och hur vädret har varit, uppger Karin Petersson, kommunikationschef på Orkla, till Fri Köpenskaps systertidning Food Supply.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|instance-web04