23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Julmaten på väg att tappa greppet – ”Inget är för evigt”

Gränsen går vid 50 år när det gäller inställningen till julmaten. Dessutom ökar skillnaden mellan de äldre och yngre generationernas konsumtion över tid, visar en ny undersökning.  

Håller julmaten på att tappa greppet om svenskarna? Ny statistik från Yougov visar i alla fall att det är de äldre konsumenterna som håller uppe julbordstraditionerna medan de yngre blir allt mer otrogna julmaten. 

Bland 60-69-åringarna var det 21 procent som köpte en julskinka i december 2024. Motsvarande siffra för gruppen i åldern 0-29 år är bara är 2,0 procent. Det är dessutom en minskning från 4,1 procent i december 2020. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web04