I höstas slöt Riksbanken en överenskommelse med storbankerna, handeln och kortföretagen om att offlinebetalningar ska vara möjliga från och med den 1 juli.
Överenskommelsen ska stärka betalsystemets motståndskraft vid avbrott i den digitala infrastrukturen.
Mat, mediciner och drivmedel ska gå att köpa med betalkort även om internetuppkopplingen ligger nere.