23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Många vill ha reklam för nyttig mat

Både producenter, konsumenter och myndigheter vill att tillverkarna av functional foods ska få tala om vilken nytta deras produkter gör. Men idag får man knappast göra det.

Det skriver Svenska Dagbladet. Nuvarande regler för marknadsföring av functional foods, alltså mat med hälsobringande effekter som exempelvis Proviva, är hårda.Om man marknadsför en vara med argumentet att den exempelvis sänker blodtrycket klassas den som läkemedel och måste säljas under detta regelverk.Nu har livsmedelsverket fått i uppdrag att se över bestämmelserna.- Marknaden utvecklas så snabbt att vi riskerar en Vilda Västern-situation om vi inte uppdaterar dagens regler, säger generaldirektör Bertil Norbelie till tidningen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|