23948sdkhjf

Svårt minska antalet profiler

Det kommer att ta fem till sju år för Nya dagligvarubolaget att få ner antalet profiler från drygt 30 till fem. Orsaken är att frågan är mycket känslig bland handlarna.

Det säger Axel Johnsons vd Göran Ennerfelt i en intervju i Dagens Industri. Nya dagligvarubolaget är arbetsnamnet på det sammanslagna Hemköp, D&D och Spar.- Vi måste ta det steg för steg och väga kedjefördelarna mot den lokala förankringen säger han.Tanken är att ett namn ska stå för stormarknader, ett för lågpris, ett för servicebutiker och så vidare.Vid presskonferensen då planerna på sammanslagningen presenterades, sades att vinstförbättringen på tre år skulle bli 400 miljoner kronor. Ennerfelt understryker i intervjun att det inte är en aggressiv prognos. Vinsterna kommer att kunna hämtas genom att butikslägen optimeras och inköpspriser pressas. Dessutom går det att kapa kostnader för administration, distribution och logistik.När det gäller vd-frågan spekulerar tidningen i att Erik Olsson, som lämnade Axel Johnson för KF, kan var ett alternativ som passar in på kraven som styrelsen ställer.Göran Ennerfelt kommenterar inte frågan utan säger bara det finns flera tänkbara alternativ.På annat ställe i tidningen ifrågasätter börskrönikören Benny Svensson vinstprognoserna. Om de stämmer betyder det att Johnson koncernen under senaste fem åren låtit 350 miljoner kronor rinna mellan fingrarna på grund av bristande samordning.- Det ska kanske till en kraftkarl för att få alla de här synergierna, skriver Svensson och konstaterar att koncernchef ännu inte är utsedd.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094