En undersökning från A C Nielsen som refereras i danska affärstidningen Börsen slår fast att det inte rör sig om en tillfällig uppgång.
Försäljningsutvecklingen av frusna färdigrätter tillskrivs i hög grad teknologiska framsteg och ett antal nya rätter som lanserats av livsmedelsindustrin. Det har skett samtidigt som intresset sjunkit för att laga mat hemma i det amerikanska köket.
Det visar sig också att det inte bara är pensionärer och ungkarlar som tar fram en rätt ur frysen i dag, utan människor i alla åldrar. I storstäder som New York finns dessutom flera rapporter om att hyresvärdar inreder lägenheterna utan något egentligt kök. Kvadratmeterhyran är skyhög, och folk äter i regel antingen ute eller ställer in en färdigrätt i mikron.
En ny teknologi har gjort det möjligt att bevara smaken bättre under infrysningen, samtidigt som producenterna har lanserat nya rätter som i smaken väl kan konkurrera med rätterna från take-awayrestaurangerna.
Livsmedelsindustrin lanserade under förra året 248 typer av frusna middagar och smårätter. Det finns i dag en tendens att de stora livsmedelsjättarna köper upp producenter inom denna del av industrin, som till exempel Heinz och Mars nyligen gjort.
Frusen färdigmat växer stort i USA
Samtidigt som den ekonomiska avmattningen ledde till en nedgång i antalet restaurangbesök förra året i USA, steg försäljningen av frusna färdigrätter under året till 73 miljarder kronor mot 68 miljarder året innan.