Koncernens resultat, efter finansiella poster, uppgick till minus 6 miljoner kronor, mot minus 34 miljoner under första kvartalet 2001. Försäljningen steg med 18 procent till 407 miljoner kronor.
Spendrups marknadsandelar på öl har stigit till 27 procent. I perioden var försäljningen av öl 12 procent högre än föregående år. Företagets starka marknadsandel i vattensektorn, drygt 32 procent, har bibehållist. Loka blev i mars marknadsledande i dagligvaruhandeln. Spendrups läskvolymer var under perioden desamma som föregående år vilket innebär en sänkning av marknadsandelen till 15 procent.
Den svenska dryckesmarknaden ökade under första kvartalet med 6 procent mot samma period föregående år. Läskmarkanden ökade mest med 8 procent, öl- och vattenmarknaderna ökade båda med drygt 3 procent.
Bättre första kvartal för Spendrups
Bryggeriföretaget Spendrups visade under årets första tre månader upp ett bättre resultat än under motsvarande period förra året. Försäljningen steg med 18 procent jämfört med 2001.