23948sdkhjf

Premiär för dansk lågprisprofil

– Ni bygger långsamt, men så blir det bra också! Nettos vd i Danmark Mads O. Krage utbringar en skål. Han höjer »en lille en« och skämtar med jobbarna som på fyra veckor förvandlat den nergångna Ica Primören i Trelleborg till Sveriges första Netto.

Snickarna, målarna och takläggarna har alla samlats i ett Nettogult tält, bakom den från topp till tå uppfräschade butiken. Byggarbasen själv, Sten Jensen, är du och bror med Krage. På femton år har hans firma varit med om att »smälla upp« ett hundratal butiker för den snabbt växande lågpriskedjan, bland annat i Karlslunde utanför Köpenhamn där familjen Jensen bor.

Där gör han också de flesta inköpen.

– Netto ÄR billigt, slår han fast och hugger in på de svensk-danska smörrebröden.

Förhoppningar

Jensen och de andra som är på plats dagen före den officiella butiksinvigningen är fulla av förhoppningar om att Netto ska göra samma succé i Sverige som i Danmark, Tyskland, Polen och England.

Den gamla Icabutiken som han och bygglaget har förvandlat ligger i utkanten av stan, ett stenkast från genomfartsleden Hedvägen. Den mynnar ut på motorvägen, bara tio minuters bilresa till det fashionabla Vellinge och ytterligare en kvart till Malmö.

I området finns en handfull sällanköpsbutiker, några bensinmackar, småindustrier och en mindre servicebutik. På gångavstånd finns områden med flerfamiljshus från 1960-talet och smala gator som kantas med gamla stenvillor och lummiga trädgårdar med prunkande rhododendron och äppelträd.

Saknar Primören

De boende saknar Ica Primören, en gång en hyllad färskvarubutik med berömda smörgåstårtor, men som på senare tid blev »trött och nergången«.

Åtminstone läggs det hela fram så av en av de många nyfikna Trelleborgsbor som trott att butiken redan öppnat. Han tycker att det är på tiden att Netto slår upp portarna och att stans övriga handlare får lågpriskonkurrens.

– Det behövs här, säger han och försvinner i ett rökmoln med sin jeep för att i stället göra sina inköp på Ica Maxi.

Nettos låga tegelbyggnad med sitt nylagda tak för snarare tankarna till en skola än en butik. Men innanför skalet är allt tip-top: ny inredning, nya frysar och nytt grå-vit-rutigt och slitstarkt stengolv.

Ordnat kaos

Så här dan före dan doftar det ännu svagt av målarfärg och allt är ett ordnat kaos. Kassaapparaterna skruvas på plats och burkautomater testas. Kostymklädda leverantörer överräcker konstfulla blomsterkvastar till Mark Jensen, blott 31-årig vd i Netto Marknad, bolaget som hälftenägs av Ica Ahold och Dansk Supermarked.

Han skiner som en sol och ger intervjuer på löpande band. Gång på gång trummar han ut budskapet om att Netto ska vara billigast. Och kvällstidningarna har redan kommit fram till att Netto är billigast.

Expressen/Kvällsposten har jämfört med butiker i Sundsvall, Göteborg, Stockholm och Malmö. Nio varor ingick och från Nettos premiärerbjudande hittade man bananer för en femma kilot, tvåliters Coca-Cola för en tia, Skogaholms jubileumslimpa för sju konror.

Hela matkassen kostar 112:50, upplyser tidningen och lägger till att »det finns tusenlappar på att handla billigast«.

Mats Nilsson, butikschef i Trelleborg som tidigare basat för en Nettobutik i Köpenhamn är mer öppen med siffrorna. Han siktar på att butiken ska nå en omsättning på 40–45 miljoner kronor per år och tror att snittinköpen hamnar på 125–150 kronor.

– Vi kommer nog mer att bli som en lokal närbutik där man handlar varje dag. Inte en veckoslutsbutik utan en riktig dagligvarubutik, säger han.

HÅKAN OKONOFUA

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063