23948sdkhjf

Dansk mjölkreklam retar svenskar

En dansk reklamkampanj för Minimjölks nya småförpackningar har både visat sig framgångsrik och orsakat konsumentkritik – även i Sverige, där kampanjen inte ens visas.

Upprinnelsen är den första delen av kampanjen, där de tre smaksorterna av mjölken representeras av de tre flickorna Naturel, Kakao och Vanilla som uppträder i en minikostymering som verkar ha krympt kraftigt i tvätten. Kampanjen har gått i TV och på stortavlor och har väckt mycket uppseende, både med ros och ris.

Hos Arla säger man att både manliga och kvinnliga konsumenter har hört av sig och både berömt kampanjen och frågat var man kan få tag i affischerna och kläderna tjejerna har på sig. Men det har också kommit ett antal negativa reaktioner, och överraskande nog kommer hälften av dem från Sverige, som ju inte ens berörs av kampanjen i de danska media. Kritiken, mestadels från kvinnoorganisationer, går ut på att inställningen i kampanjen är opassande och sexistisk, och det är i synnerhet svenskarna som uttrycker denna uppfattning.

- Det finns nog en annan slags förväntan på Arla i Sverige, säger Karsten Jeppsen, produktchef för mjölk. Svenskarna har litet svårt att acceptera att Arla nu lanserar reklam i en litet mer vågad stil, förklarar han, förvånad över att reklamen kunde ge reaktioner i grannlandet.

I kampanjens andra del är flickorna utbytta mot tre betydligt mer rundhyllta män, och efter detta har flera av de danskar som hört av sig med klagomål kommit tillbaka och sagt att de, sedan de sett kampanjen i sammanhang, tycker att den är rolig.

Försäljningen av Arla Mini har gått över all förväntan. Från flera av de danska butikskedjorna meddelar man att mjölken tagit slut i butikerna, då konsumenternas efterfrågan varit större än väntat. Bara två veckor efter lanseringen ligger försäljningen 40 procent över Arlas förväntade budget.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065