Omsättningen steg med 22 procent till 22,2 miljarder euro, cirka 200 miljarder kronor.
Den organiska tillväxten, räknat på jämförbara enheter, minus valutaförändringar, blev 5,5 procent.
I Europa var den organiska tillväxten 6,4 procent, vilket är sämre än samma period förra året då den blev 8,0. Vinsten i holländska Albert Heijn och skandinaviska Ica Ahold ökade mest.
I USA var den organiska tillväxten 4,1 procent, i Latinamerika 4,5 och i Asien 13,9 procent.
När det gäller resultatet för helåret konstaterar Ahold att företagen i Ahold-koncernen går bra.
I kvartalsredovisningen pekar ledningen på två osäkra faktorer under året:
Den första är utvecklingen i Spanien där integrationen av Ahold Spain och Superdiplo tar längre tid än beräknat. Detta gör att vinsterna kommer att bli lägre än prognosen.
Den andra är utvecklingen för butikerna i Argentina: Den är mycket osäker på grund av den ekonomiska nedgången i landet.
Ahold ökade vinsten
Under första kvartalet ökade Ahold sin nettovinst med 3,8 procent till 328 miljoner euro, närmare 2,97 miljarder kronor.