23948sdkhjf

Reitan den yngre tar över i kassan

7-Eleven på Stureplan i Stockholm är en av kedjans största butiker i Sverige. Ändå omsätter den bara hälften så mycket som den största i Norge. Ole Robert Reitan, vd för norska Reitan Handel som äger rättigheterna till 7-Eleven och Pressbyrån i Sverige, praktiserade i butiken förra veckan. Bland annat för att ta reda på varför det går sämre i Sverige än i Norge och försöka göra något åt det.

Iförd kedjans beigefärgade butikskläder har han spenderat åtta – tio timmar om dagen med att serva kunder.

– Jag är ansvarig för ett företag som omsätter 35 miljarder kronor, och alla intäkter kommer genom kassaapparaten. Det är viktigt att se hur detta går till, säger han.

Ole Robert Reitan är bara 31 år gammal, men har i snart ett år varit vd för handelskoncernen Reitan Handel som förutom 7-Eleven, Pressbyrån och dess norska motsvarighet Narvesen driver Rema 1000 samt kosmetikakedjorna Estetique och Vita. Köpmannayrket har han i blodet. Farfar startade livsmedelsbutik 1948. Och pappa Odd Reitan, som basar för holdingbolaget Reitangruppen, grundade Rema 1000-kedjan. Yngre brodern Kjell Magnus är chef för Reitan Invest i London.

– Vi har en strategi att vi ska driva tre koncept i tre länder: Rema 1000, Pressbyrån och 7-Eleven i Norge, Sverige och Danmark.

Exakt hur planerna för Rema 1000 i Sverige ser ut vill han inte avslöja.

– Det är en kombination av att vi vill hålla det för oss själva och att vi inte har några färdigtänkta tankar ännu. Vi tar ett steg i taget i Sverige den här gången, säger han och utbrister i ett av sina många skratt.

Odd Reitan har vid upprepade tillfällen sagt att han är intresserad av en affär med Axfood. Men sonen är mer tveksam.

– Vi har just köpt tillbaka vårt eget företag efter fusionen med Narvesen och äger nu 100 procent. Vi trivs bra med att bestämma allt själva. Jag tror heller inte att Antonia Ax:son Johnson och Göran Ennerfelt har så stor lust att sälja.

I stället vill Ole Robert Reitan inrikta sig på företagets »trepunktsstrategi«: att lägga ned verksamheter man inte tror på, förstärka det man tror på och fokusera på organisk tillväxt.

– Vi ska öppna massor av butiker. Målet är att 7-Eleven ska växa med 20 procent både i år och nästa år. Och så skulle jag önska att det fanns många fler Pressbyrån i svenska köpcentrum.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082