23948sdkhjf

Att veta vem man handlar med

Mackor är en av fem megatrender i europeisk matservice, enligt den tyska tidningen FoodService Europe. Även i Sverige har mackan upplevt en renässans under senare år. Men då handlar det förstås inte om limpmackor med köttbullar och rödbetssallad utan om baguetter, ciabatta och trekantssandwich. Bakom smörgåsens upphöjelse till trendprodukt ligger flera orsaker; den erbjuder variationsmöjligheter och kan säljas i många kanaler – livsmedelsbutiker, konditorier, kaféer, bensinstationer etcetera. Den upplevs dessutom som mer hälsoinriktad än de traditionella snabbmatsprodukterna hamburgare, korv och pizza. Dessvärre betraktas smörgåsen också som en okomplicerad och ofarlig produkt.

Att så inte är fallet framgår av de lokala hälsovårdsnämndernas ofta ganska solkiga bild av smörgåsmarknaden. I hälsovårdsnämndernas kontroller beskrivs produkterna inte sällan som otjänliga och hanteringen sker i lokaler med stora brister. Många tillverkare levererar dessutom mackorna i vanliga kombibilar utan kyla.

Totalt finns runt 200 smörgåstillverkare i landet och merparten av dessa kan beskrivas som källar- eller garageföretag, Bara något drygt tiotal kan betecknas som större aktörer på marknaden. Ekonomin i många av företagen – även de större – uppvisar stora brister. Låg kreditvärdighet, betalningsanmärkningar och stora skatteskulder tycks vara mer regel än undantag. Få av företagen tjänar dessutom pengar på sin verksamhet.

Smörgåstillverkarnas låga ekonomiska status i kombination med produktens hygieniska känslighet är en tickande bomb ur matsäkerhetssynpunkt. Risken för matförgiftningsfall måste anses som överhängande. Det är därför förvånande att välrenommerade dagligvarubutiker, bensinstationer och servicebutiker inte tycks ha bättre kontroll över sina smörgåsleverantörer. En inte alltför djärv gissning är att det är priset som styr valet av inköpskälla, vilket i så fall innebär att matsäkerhet och kvalitet inte står särskilt högt i kurs.

Mackor är en miljardmarknad i Sverige, som enligt alla prognoser kommer att växa ytterligare de kommande åren. En sådan marknad kräver professionella aktörer i samtliga led – tillverkare, insatsleverantörer, distributörer och detaljhandel. Det tyngsta ansvaret vilar dock på detaljhandeln, som har den verkliga makten att skapa en sundare marknad och lyfta den en bit över dagens källarnivå.

Ett minimikrav måste vara att kontrollera tillverkarens förutsättningar – såväl ekonomiska som hygieniska – att driva verksamheten på ett professionellt sätt. Kort sagt, att ta reda på vem man handlar med!

Jan Börjesson

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094