23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Uppmaning till Coca-Colabojkott

Nu uppmanas muslimer världen över att bojkotta Coca-Cola och i stället köpa Mecca-Cola. Tio procent av intäkerna av utmanarcolan går till palestinska barnhem.

Mecca-Cola har redan sålt två miljoner flaskor i Frankrike. Nu lanseras produkten i fler länder.

- Efterfrågan har varit fenomenal, säger Tawfik Mathlouthi, som skapat märket, enligt Expressen.

Coca-Colas informationschef Martin Norris erkänner att utmanaren har haft negativ påverkan på försäljningen i Mellanöstern. Men han tror inte att en bojkott hjälper någons sak.

- Som företag tar vi inte ställning i några frågor gällande politik och religion, förklarar Martis Norris i The Guardian.

Coca-Colas informationschef ser heller inte Mecca-Cola som något hot.

-Det kommmer alltid att finnas konkurrerande märken, konstaterar han.

Mecca-Cola-reklamen riktar sig dock tydligt mot den transnationella colajätten:

Drick inte som en idiot, drick för vår sak, lyder en slogan, skriver Expressen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095