23948sdkhjf

Upphovsman tvingades bort

Tetra Fino Aseptic är namnet på en smart förpackning som erövrar nya marknader åt Tetra Pak. Men skaparen Roger Adamsson har tvingats till ett liv som förtidspensionär.

Fallet följer ett mönster där upphovsmän far illa i förpackningsjätten, skriver Dagens Nyheter. Bland annat ska ingenjören bakom Tetra Wedge ha tryckts undan inom Tetra Pak.

- Jag skapade ett helt nytt förpackningssystem som öppnade helt nya marknader. För det har jag blivit förolämpad, mobbad och utkastad från företaget, säger Roger Adamsson till Dagens Nyheter.

Roger Adamsson började att arbeta med den nya mjölkförpackningen 1995, när han var affärsutvecklingsansvarig för Tetra Pak i Mellanöstern, Afrika och Centralasien. Han såg hur folk inte hade råd att köpa mjölk i tetraförpackningar.

Roger Adamsson började räkna och kom fram till att över 80 miljarder liter mjölk, nästan hälften av den globala mjölkmarknaden, såldes i lösvikt varje år.

Tetra Pak struntade i lösmjölksförsäljningen med argumentet att det inte fanns några pengar att tjäna, uppger DN.

Roger Adamsson började dock att skissa på en billig mjölkpåse i papper. Den skulle kunna tillverkas med Tetra Paks befintliga teknik, och vara aspeptisk. På så sätt skulle mjölken kunna hållas färsk i två månader utan kyla.

- Rogers idé var inte tekniskt så märkvärdig, men den var marknadsmässigt oerhört begåvad, säger Per Gustafsson, tidigare utvecklingschef för Tetra Paks tekniska avdelning Tetra Brik.

Tetra Paks informationsdirektör Jörgen Haglind medger att det var fel att sparka Roger Adamsson retroaktivt, men anser däremot inte att de mobbade ut honom från jobbet.

- Det är ett väldigt starkt uttryck. Det är ingen tvekan om att det under en period inte fungerade organisatoriskt som man hade önskat, säger han till Dagens Nyheter.

Tetra Pak förnekar också att det ska finnas ett mönster i bolaget där upphovsmän hanteras illa.

- Jag delar inte den uppfattningen, säger Jörgen Haglind till tidningen.

Enligt Dagens Nyheter är Tetra Pak Fino en stor och viktig del av Tetra Paks expansion på marknaderna i tredje världen. I år har flera miljarder förpackningar sålts, och produkten beskrivs som Tetra Paks nya tillväxtraket.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062